۱۳۹۰ دی ۲۸, چهارشنبه

اتحاد چپهاي اسپانيا براي دفاع از نظام جمهوري

در اين روز در ژانويه سال 1936 پس از آن كه رئيس دولت وقت جمهوري اسپانيا اعلام كرد كه تصميم به گام گذاردن در راه سوسياليسم و ملي كردن تدريجي ابزارهاي توليد و در صدر آنها اراضي زراعي را دارد و ارتش به تحريك صاحبان صنايع و مزارع و سلطنت طلبان به مخالفت برخاست چپهاي اسپانيا ؛ ازكمونيست و سوسياليست براي دفاع از جمهوري با هم متحد شدند و مسلحانه به خيابانها ريختند(عکس بالا).
    يارگيري از سوي دو گروه متخاصم، نزديك به شش ماه طول كشيد و اواخر ژوئيه (1936) جنگ داخلي خونين و پرتلفات اسپانيا آغاز شد. ژنرال فرانكو با نيروهاي اسپانيايي مقيم مراكش، با كمك آلمان و ايتاليا وارد اسپانيا گرديد. صاحبان ثروت، اربابان و سلطنت طلبان به كمك او شتافتند. مسكو و چپها نيز از گوشه و كنار جهان و از جمله از ايالات متحده به كمك جمهوريخواهان رفتند و بر طول جنگ و سختي و پيچيدگي آن افزودند و به علت همسايگي اسپانيا به ايتاليا و كمكهاي بي دريغ موسوليني به فرانكو ، سرانجام چپها شكست خوردند.
    جنگ داخلي خونين اسپانيا در عين حال آزمايشگاه سلاحهاي تازه آلمان و شوروي بود. ژنرال فرانكو پس از پيروزي، نظام جمهوري را ملغي ساخت و دهها سال با ديكتاتوري كامل بر اسپانيا حكومت كرد و اواخر عمر، رياست كشور را به پادشاه سپرد و به تدريج اسپانيا به راه دمكراسي بازگشت
.(سایت تقویم ایرانیان).



پس از کودتای ژنرال فرانکو علیه دولت جمهوری اسپانیا در سال 1936، جنگ داخلی در  این کشورآغاز شد. در این جنگ، جبهه جمهوریخواهان عمدتا از  طرفداران چپ انقلابی و آنارشیست ها و جبهه راست طرفدار سلطنت از فرانکیست ها و کلیسای کاتولیک،  تشکیل می شدند . متفقین(فرانسه، بریتانیا و آمریکا) در این جنگ عملا
  و به بهانه عدم دخالت در امور داخلی اسپانیا  تحریک آلمان هیتلری، کمکی به جمهوریخواهان نکردند در حالی که نیروهای فرانکو از   فاشیست های آلمان کمک های وسیعی دریافت می کردند. با وجود این، یک جبهه جهانی از طرفداران جمهوری شکل گرفت که از همه کشورهای  داوطلبان را برای جنگ با فاشیست ها به اسپانیا می فرستاد، آندره مالرو نویسنده فرانسوی و وزیر آتی فرهنگ تین کشور از جمله نویسندگان معروفی بود که در این جبهه موسوم به بریگاد بین المللی شرکت داشتند. اما در نهایت  جنگ داخلی اسپانیا در 1939  با شکست جمهوریخواهان، پایان یافت و فالانژها (فاشیست ها)ی  طرفدار فرانکو پیروز شدند و حکومتی دیکتاتوری در اسپانیا برقرار کردند که تا40 سال بعد ادامه یافت و در تمام این مدت حتی در دوره جنگ متفقین با نیروهای فاشیست  هیتلر و موسولینی ،  از حمایت آنها برخوردار بود. در اینجا برخی از عکس های تاریخی این  واقعه را مشاهده می کنیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر